1.Bonbaclat
Icke Medlem
- Meddelanden
- 102
- Reaction score
- 0
Åtgärds-referens
ID: 2159 — Normal (6.25p)
Typ: Brist på Social RP (§ 4.1k)
Anledning: Skjuter snuten, inte sista utväg och kör one way
Personal: Bullipipo
Datum: 2026-04-27
Krim-relaterad: Ja
Visa på portalen
Beskriv vad som hände från ditt perspektiv det började allt med att jag och en vän körde runt i Sandy när vi stötte på en person som uppträdde hotfullt mot oss. Situationen eskalerade snabbt och personen hoppade ur bilen och började skjuta mot oss. Vi uppfattade det som ett direkt hot och jag valde därför att köra därifrån. Efter en stund tog jag ett tillfälle att skjuta tillbaka, mest för att försöka skrämma bort honom och skapa utrymme för oss att lämna området. Kort därefter märkte jag att polisen hade uppfattat situationen och börjat följa efter oss, vilket ledde till en längre biljakt. Under jakten började bilen få problem och jag stannade kort, riktade mot polisen och ropade åt honom att backa, i ett försök att skapa avstånd snarare än att direkt eskalera. Därefter fortsatte jakten mot Grove-området där situationen blev ännu mer stressad, särskilt när ytterligare en enhet anslöt sent in i scenariot. Till slut tog vi oss mot hamnen i hopp om att kunna ta skydd och avsluta situationen. Där uppstod en väldigt intensiv situation där skottlossning bröt ut igen. Min vän blev nedskjuten och jag reagerade i panik och stress genom att skjuta tillbaka mot poliserna. Efter det försökte vi snabbt lämna platsen. Hela scenariot var väldigt utdraget och stressigt, och många beslut togs i stunden. Vår bil var dessutom redo på att lägga av när som, då den krånglade ett långt tag och jag insåg att bilen kommer ge upp inkort tid, därför tog jag alternativet att köra mot en one way, där vi kan snabbt hoppa ut och gå in där. Men den målade polis bilen kör rakt in i dörren, vilket leder tiill att vi ej kan ta oss in genom dörren och istället då fick välja alternativet att rikta emot polisen. De skjuter ner min vän och jag skjuer när han. 15-10 meter bak står den civil enhet och riktar emot mig, samt skjuer dessutom mot mig som man ser klart och tydligt på klippet, då skjuter jag tillbaka och han dör. Känns mer som att cen civil enhet blev sur på ett sätt där han inte vill ta en förlust och ta hela grejen till support istället. Hoppas ni förstår hur jag utrycker mig och föstår att jag gjorde min val under en stressig sitavtion samt med en hög andrenalin.
Varför anser du att åtgärden var felaktig? Jag förstår att situationen, särskilt den sista delen vid hamnen, kan se väldigt ensidig ut om man inte har hela förloppet. Samtidigt anser jag att åtgärden baseras på en ofullständig bild av vad som faktiskt hände från början. Om man ser hela scenariot så började det med att vi själva blev hotade och beskjutna, vilket påverkade hur jag agerade resten av situationen. Det var alltså inte en situation där jag direkt valde att gå aggressivt mot polis, utan det byggdes upp över tid och eskalerade stegvis. Jag tror också att det påverkade bedömningen att en av enheterna kom in sent i scenariot och inte hade hela kontexten, vilket kan ha gjort att mitt agerande uppfattades som mer oprovocerat än vad det faktiskt var. Med det sagt vill jag inte lägga allt ansvar på att situationen blev missförstådd. I efterhand inser jag att jag hade kunnat hantera det annorlunda, särskilt när det väl var polis inblandad. Jag hade kunnat försöka bryta eller tona ner situationen istället för att låta den eskalera så långt. Framöver kommer jag ha mer fokus på att undvika att hamna i liknande lägen, särskilt när det gäller att inte eskalera mot polis och att försöka hålla rpn mer kontrollerad även under stress .Jag uppskattar verkligen möjligheten att få förklara min sida, och hoppas kunna få en ny chans att visa att jag kan bidra positivt
Har du bevis som stödjer din överklagan? Polisen har tagit ner sitt klipp, det var endast civil polisen som anslöt sig till scenariot vid slutet som klagade och inte den målade enhet som var med från hela början. Kan fatta att han tyckte det var konstigt att han blir skjuten på det viset. Men han gav sig in i scenariot själv och får ta konsekvensen om vad som händer när han inte har varit med från hela början.
Har du läst och förstår reglerna? Ja
Förstår du att falsk information kan leda till ytterligare åtgärd? Ja
Senast ändrad: