Nekad Kevin_blok | Ban Överklagan [manizzz]

• Trådskapare Trådskapare DRACKOOO
  • Start datum Start datum

Välkommen till Unive

Ett av Sveriges största gamingcommunityn med inriktning på GTA Roleplay

Status
Ej öppet för ytterligare svar.
D

DRACKOOO

Gäst
Länk till din steam profil: https://steamcommunity.com/profiles/76561199633758747/

Ditt Hex-ID: steam:110000163bf7a1b

Vad är din discord tagg? kevinsthlm72171

Vem var det som bannade dig? manizzzzz

Bild på banmeddelande: Screenshot 2025-04-15 154400.png

Varför tror du själv att staffs valde att banna dig? Jag förstår helt och hållet varför staff valde att banna mig. Det som hände var en direkt konsekvens av något jag själv gjorde, och det är inget jag försöker blunda för eller skylla ifrån mig på. Jag skrev i serverchatten, mitt under en TikTok-livesändning, att jag "sålde fusk för 20 kr – kontakta mig." Det var, i mitt huvud då, sagt som ett skämt. En slags överdriven kommentar jag trodde skulle få folk att skratta. Men med tiden – och särskilt efter bannen – har jag förstått att det inte finns något roligt med att skämta om fusk, särskilt inte på en seriös rollspelsserver som Unive. Jag förstår att staff såg mitt uttalande som ett potentiellt hot mot serverns säkerhet, trovärdighet och stabilitet. Det jag skrev underminerade det förtroende som ni har byggt upp genom hårt arbete, tydliga regler och ett engagerat community. Jag tror också att staff kände ett ansvar att sätta en tydlig gräns. För om man låter sådana kommentarer passera – även om de är skämt – var ska man då dra gränsen? Jag förstår det nu. Jag respekterar att ni tog mitt uttalande på allvar, för det var ett allvarligt misstag från min sida.

Berätta exakt vad som hände just precis innan du blev bannad. Det var en kväll då jag spelade aktivt på servern samtidigt som jag körde en TikTok-live. Jag hade ett ganska högt tempo i både spelet och livesändningen. Jag kände mig uppspelt, ville vara underhållande och hitta sätt att få tittarna att reagera. I ett ogenomtänkt ögonblick skrev jag alltså i serverns chatt: "Säljer fusk för 20 kr – kontakta mig." Det var som ett slags satir, ett så kallat “skämt” – men i efterhand förstår jag att det var ett extremt olämpligt och provocerande sådant. Jag menade det aldrig på allvar. Jag har aldrig haft några fusk, aldrig använt fusk, aldrig sålt fusk. Men jag skrev ändå det där, som om det var ett “roligt” inslag i livesändningen. En sekunds impuls – som fick väldigt stora konsekvenser. Ungefär en minut efter att jag skrev det fick jag kontakt med en staffmedlem. Jag försökte förklara att det var ett skämt och att jag aldrig haft några faktiska intentioner. Men jag kände snabbt att situationen var allvarlig – och det borde jag förstått redan innan. Kort därefter blev jag bannad. Jag inser nu att mitt uttalande inte bara nådde spelarna i chatten – utan potentiellt också de hundratals tittare jag hade på TikTok. Det var alltså inte bara en lokal skada, utan en kommentar som riskerade att påverka serverns rykte offentligt. Jag skapade en bild av att det var okej att skoja om fusk, vilket det absolut inte är.

Var det en felaktig ban eller var det du som gjorde fel? Om det var en felaktig ban förklara varför den var det. Det var jag som gjorde fel. Punkt. Banningen var inte felaktig. Den var motiverad, nödvändig och i linje med de regler som jag som spelare accepterat att följa. Jag vet att vissa kanske försöker slingra sig ur sådana här situationer genom att säga "det var bara ett skämt" – men jag inser nu att just det är problemet. Bara att skämta om fusk i en miljö där staff varje dag kämpar för rättvisa, balans och säkerhet – det är som att förringa allt det arbete de gör. Även om jag inte menade det, även om jag inte hade fusk, så skrev jag det. Jag skapade oro. Jag gjorde fel. Det finns inget annat att säga.

Ifall du har blivit bannad här tidigare, berätta om dina tidigare bans och hur du lyckats ta lärdom av dina tidigare bans. Ja, jag har blivit bannad tidigare på Unive. Det är inget jag är stolt över, men det är en del av min resa. Tidigare blev jag bannad för att jag sade upp mig från mitt RP-jobb via Discord istället för att hantera det in-character. Då förstod jag inte riktigt var gränsen mellan IC och OOC gick. Jag var ny i RP och tänkte inte på konsekvenserna. Men efter samtal och reflektion lärde jag mig vikten av att hålla roller och verklighet åtskilda. Jag har också blivit bannad för powergaming – att utföra handlingar som inte är rimliga för min karaktär. Det var ett klassiskt misstag av en spelare som fokuserade mer på att "vinna" än att bidra till berättelsen. Den bannen fick mig att börja förstå vad RP verkligen handlar om: respekt, samspel och gemenskap. Varje ban har varit en lärdom, men den här senaste – för fusk-skämtet – har varit den största väckarklockan. Den har fått mig att reflektera inte bara som spelare, utan som person. Jag vill verkligen inte vara en av dem som "bara gör samma fel igen." Jag vill visa att jag kan förändras.

Hur hade du kunnat gjort annorlunda? jag borde aldrig ha skrivit det där meddelandet. Jag borde aldrig ha skämtat om något så allvarligt. Men mer än så – jag borde ha tänkt. Tänkt på konsekvenserna, på hur andra uppfattar det, på vilken roll jag har i communityt. Jag borde ha haft större respekt för både staff, reglerna, mina medspelare och mina egna värderingar. Jag kunde ha valt att vara rolig på andra sätt. Jag kunde ha fokuserat på mitt rollspel, bjudit på en minnesvärd karaktär istället för ett billigt skämt. Jag kunde ha varit ett positivt exempel, särskilt när jag streamar live. Det som gör mest ont i efterhand är att jag visste bättre – men valde ändå fel. Det är ett misstag jag aldrig tänker göra igen.

Har du lärt dig någonting efter din ban? Ja, otroligt mycket. Jag har lärt mig att RP är ett samspel som kräver ansvar. Jag har lärt mig att mina handlingar spelar roll, även om jag tror att de är “små” i stunden. Jag har lärt mig att det inte är intentionen som räknas mest – utan resultatet. Även om jag “bara skämtade”, så var det skadligt. Jag har också lärt mig att respektera staffens roll. Det är lätt att glömma hur mycket tid, energi och tålamod som krävs för att driva en server. Jag har läst igenom reglerna flera gånger, inte för att bara “kunna dem”, utan för att förstå dem – och varför de finns. Den här bannen har påverkat mig på djupet. Den har fått mig att inse att det jag säger online speglar vem jag är. Jag vill inte vara någon som bryter ner – jag vill vara någon som bygger upp.

Har du läst våra regler? Ja

Förstår du att ifall du ber om att få din överklagan läst kommer vi att automatiska neka den? Ja, jag förstår fullständligt, jag har stärvat och slitit för att få en unban

Status
Ej öppet för ytterligare svar.
Tillbaka