Nekad Joel 2.0 | Polismyndigheten Ansökan

Välkommen till Unive

Ett av Sveriges största gamingcommunityn med inriktning på GTA Roleplay

jojo08_08

Medlem
Meddelanden
117
Reaction score
5
Ange ditt födelsedatum: 18 Juni 2008

Vad heter du på discord? Jojo 2.0#0001

Är du whitelistad? Ja

Hur många timmar har du på FiveM? Jag har 90 timmar på FiveM och jag kan alla funktioner på Unive Rp.

Hur många timmar per dag kommer du vara aktiv? Vardagar: 2-5 timmar, helger: 3-6 timmar.

Hur ofta kommer du vara inne? Väldigt ofta, men mest på helger då jag inte har lika mycket saker att göra som på vardagar.

Hur många timmar har du på FiveM? Jag har 90 timmar på FiveM och jag kan alla funktioner på Unive Rp.

Vad heter du? Joel Andersson.

Hur gammal är du? Jag är 26 år gammal (1995-06-18).

Har du B-Körkort? Ja

Varför vill du bli polis? Jag vill bli polis därför att jag alltid har gillat att hjälpa folk och jag har alltid velat vara med och bekämpa olagligheter och kriminella saker som händer. Alltså jag vill vara med och hjälpa till med att göra staden så trygg och så säker som möjligt.

Varför ska just du bli anställd? Jag tycker att jag ska bli anställd därför att jag inte är en sådan person som inte bryr sig om vad som händer för att jag inte orkar. Jag är en sådan person som har skarpa ögon och ser saker och ting som händer runt omkring mig. Jag ska alltså bli anställd därför att jag tar upp saker som händer, jag hjälper folk som jag ser inte mår bra jag åker efter folk som kör olagligt eller som jag ser gör olagliga saker och jag har en väldigt bra kontroll över att styra upp saker, t.ex bråk. Jag bryr mig mycket om vad som händer runtom i staden och om jag får ett larm och är ledig, så åker jag på det larmet direkt. Alltså jag är ingen lat person och jag bryr mig om saker och ting som händer runtom i staden.

Vilka styrkor och svagheter har du som person? (Nämn minst 3 stycken) Mina styrkor är att vara uppmärksam, stark, snabb, skarp syn (ser bra vad som händer), skarpa öron (hör bra vad som sägs och händer och jag kan smyga både tyst men samtidigt snabbt utan att bli upptäckt.

Har du poliserfarenheter sen tidigare, isåfall vad? Jag har faktiskt inga poliserfarenheter sedan tidigare, men jag har följt polisens jobb nästan hela mitt liv genom att titta på videor om hur ni jobbar och så kan jag ganska mycket om polisbilar också. Men det är därför jag söker till polisjobbet, jag har alltid velat bli polis och jag tänker att det här kan bli mitt första steg till en poliserfarenhet.

Du som aspirant stannar ett fordon på motorvägen, personen har kört i 200km/h och har inget körkort. Vad gör du? Jag säger först på polisradion att jag har stannat en bil och sedan så söker jag snabbt upp registreringsnumret för att se vem som äger den, om den som äger den är efterlyst, om fordonet är försäkrat och så vidare. Sedan så kliver jag ut ur polisbilen och ber föraren att stänga av motorn och ge nycklarna till mig (därför att han körde i 200 och det blir ett grovt brott.) Sedan så frågar jag föraren om körkort, när föraren säger att han inte har något körkort så berättar jag att han har kört i 200km/h och sedan så gör jag också ett alkohol test på föraren (om denna funktion finns) och efter testet så ber jag honom att gå ut ur bilen och berättar för honom att han är gripen för att ha kört i 200km/h på motorväg och utan körkort. Jag sätter fast handklovar på han och sätter han i polisbilen. Om förarens fordon står i vägen så flyttar jag på den åt sidan. Vi kör sedan med föraren till polisstationen där han kommer åka in för vidare förhör. Föraren får välja om han vill åka in i fängelset och ta böterna på en gång eller om han vill ta det till tingsrätten. Om han väljer fängelse och böter på en gång, så får han fängelse och böter, men om han väljer att ta upp det till tingsrätten så tar tingsrätten hand om det och startar en undersökning. Jag och min kollega (om jag hade en kollega med mig) kommer vara med i tingsrätten och berätta allts som har hänt och vad föraren är misstänkt för, sedan så får domstolen besluta om föraren blir skyldig och får straff eller inte.

Du och en kollega stannar ett fordon, ni söker upp fordonet och märker att ägaren av fordonet är efterlyst. Din kollega går fram medans du sitter kvar i bilen, då skjuter personen din kollega och åker därifrån. Vad gör du? Jag skulle snabbt spärra av vägen med min bil, hoppa ut och snabbt springa till kollegan samtidigt som jag ber om en ambulans och förstärkning mot bilen (ger information om bilen beroende på vad det är för bil och hur den ser ut och registreringsnumret och så vidare). Sedan så frågar jag kollegan hur hen mår och springer till bilen för att hämta bandage och sätter det där kollegan har blivit skjuten och samtidigt som vi inväntar ambulans. Om det inte finns någon ambulans så tar jag kollegan själv i bilen och skjutsar hen till sjukhuset/akuten. Men om det skulle komma en ambulans så när dom kommer så kommer sjukvårdarna ta hand om kollegan och samtidigt som dom andra kollegorna jagar bilen med föraren som skjöt så åker jag efter ambulansen till sjukhuset/akuten för att inte lämna kollegan ensam.

Du som är aspirant och din kollega är ute patrullerar. Då får ni ett larm om bankrån på stora banken ni åker till banken. Vad gör du när ni har kommit dit? När vi har kommit till stora banken så ber säger vi i polisradion att vi har kommit till platsen och ber om förstärkning om det inte finns tillräckligt många andra poliser på plats. Vi utrustar oss med skottsäkerväst, eventuellt hjälm och andra skyddande kläder och vi utrustar oss med tunga vapen. När det är tillräckligt många poliser på plats så gör vi tillsammans upp en plan och går in enligt planen. Det kan hända att vi skjuter mot rånarna och att dom skjuter mot oss poliser och att vi lyckas skjuta alla dom och ge tillbaka pengarna till banken eller tvärtom att dom skjuter alla oss poliser och flyr med pengarna. Därför så måste vi poliser göra upp en väldigt bra och genomtänkt plan. Men det kan också hända att rånarna har gisslor och hotar att om vi kommer in så dödar rånarna gisslorna. Rånarna kanske t.ex vill ha försprång med att fly och går ut med vapen mot gisslorna till sin flyktbil. Då måste vi poliser självklart ge dom försprång så att rånarna inte dödar dom oskyldiga gisslorna. När dom har gått in i sin flyktbil så kanske dom släpper gisslorna och åker iväg i full fart, vi poliser åker efter rånarna och det blir kanske en biljakt. Det kan sluta med att rånarna skjuter oss, att vi tappar bort dom och dom flyr med pengarna eller att vi lyckas stoppa dom genom t.ex skjuta på dom, spikmattor eller bara att dom krockar och vi då får tag i dom och ger tillbaka pengarna till banken.

Du som aspirant blir tillkallad till ett larm där det är en man som går runt och viftar med kniv, ni anländer till platsen och ser att mannen närmar er hastigt, han viftar med kniven och skriker på er. Vad gör du? Jag springer ifrån mannen och om jag har chansen så hoppar jag in i bilen med kollegan och kör iväg, men om jag inte har chansen så springer jag iväg ifrån mannen samtidigt som jag tar upp en elpistol eller en vanlig pistol beroende på hur aggressivt mannen beter sig. Sedan så riktar jag elpistolen/pistolen mot mannen och varnar han att om han kommer närmare så skjuter jag. Om han slutar springa efter mig så ber jag han att lägga ner kniven och griper sedan han med handklovar och söker igenom han och tar bort eventuella vapen. Om han fortsätter springa emot så måste jag skjuta han med 1 skott eller mer i benet/benen beroende på om han stannar eller fortsätter springa efter mig för att skydda mig själv. Sedan så griper vi han och om vi använde pistolen mot honom så tar vi honom till sjukhuset och efter det till polisstationen men om vi använde elpistolen mot honom så tar vi in han till polisstationen på en gång och har förhör med honom. Sedan så får han välja om han vill åka in i fängelset direkt eller om han vill ta det till tingsrätten. Om han vill till fängelset direkt så skickar vi honom dit, men om han vill ta det till tingsrätten så får tingsrätten ta hand om det och göra en undersökning. Men jag och min kollega (om jag hade en kollega med mig) kommer vara med under rättegången och berätta allt som hände och sedan så får tingsrätten besluta om mannen blir skyldig och in i fängelse eller inte.

Förklara vad radiodisciplin innebär. Radiodisciplin är hur man ska prata i t.ex polisradion som i detta fall. Det handlar om att man t.ex ska prata som ett radio språk: Uppfattat, kom, klart slut och så vidare. När man ska säga något i radion så ska det vara kort tydligt och korrekt och man kan tänka på en minnesregel som heter tänk, tryck, tala. Det innebär att man först ska tänka på vad man ska säga och till vem man ska säga det sedan så trycker man ner knappen på radion och pratar. Fler exempel när man pratar är t.ex registreringsnummer, som man måste säga tydligt för att den som lyssnar ska förstå vad man säger. T.ex registreringsnummer: ABC 123, då säger man med radiodisciplin att registreringsnumret är: Anders, Bertil, Caesar. Etta, tvåa, trea. Radiodisciplin finns för det mesta därför att det man säger ska låta tydligt men också för att man inte ska prata hursomhelst. Alltså som att man pratar ett annat språk.

Vad betyder våldstrappan? Våldstrappan är hur mycket våld en person använder mot polisen som polisen får använda tillbaka mot den personen. T.ex om någon börjar slåss med polisen så får polisen använda batong mot den personen, men om en person skjuter mot polisen så får polisen skjuta tillbaka mot den personen. Våldstrappan är alltså hur mycket våld någon använder mot polisen och hur mycket våld det beräknas att polisen får använda tillbaka mot den personen så att polisen ska kunna skydda sig. Våldstrappan finns därför att polisen inte ska få t.ex om någon börjar slåss mot polisen så kan inte polisen ta upp vapen och börja skjuta mot den personen.

Senast ändrad:
Glömde skriva mina svagheter, men mina svagheter är att t.ex använda våld därför att jag inte gillar att använda våld. Jag gillar att att saker lugnt. Men om jag måste skydda mig själv med hjälp av våld så använder jag mig av våld så klart, att skrika mycket. Jag gillar att vara lugn i dom flesta situationer och jag tror att detta är en bra svaghet därför att om man tar saker och ting på en lugn nivå, så kommer nog t.ex gärningsmannen också lugna ner sig och ha en lugn konversation med polisen och att springa snabbt under en lång tid. Jag kan springa snabbt, men bara under en kort period. Men jag håller på att gymma och ta joggingspass för att få bättre motion och kondition. När jag dricker redbull så brukar jag känna mig lite extra snabb, men red bull är ju fusk och därför så tränar jag för att bli snabb utan några hjälpmedel som t.ex redbull. (ig)

Tillbaka