Hej alla!
Vi har ersatt det gamla bansystemet med ett nytt disciplinsystem. Målet är ett mer rättvist system som tar hänsyn till ditt helhetsbeteende — inte bara enstaka händelser.
Hur det fungerar
När du bryter en regel får du en åtgärd. Det finns fyra nivåer:
Varje åtgärd ger poäng som läggs på ditt konto. Dessa poäng försvinner efter en tid — lindriga snabbare, allvarliga långsammare. Sköter du dig sjunker poängen tillbaka till noll.
Du kan se dina aktiva åtgärder och din status på portalen under Mina Sidor.
Hur du blir avstängd
Varje ryktesnivå har en gräns för aktiva poäng. Når du den gränsen blir du avstängd.
Avstängningen varar inte ett fast antal dagar. Du släpps in automatiskt så fort dina poäng sjunker under gränsen — till exempel när en äldre åtgärd går ut. Du sitter aldrig avstängd längre än dina aktiva poäng motiverar.
Längden på en avstängning påverkas av:
Rykte
Ditt rykte baseras på dina totalt samlade poäng de senaste två månaderna och avgör din gräns för avstängning:
En spelare som sköter sig och gör ett enstaka misstag behandlas helt annorlunda jämfört med någon som bryter regler upprepade gånger.
Du kan se dina samlade ryktespoäng på portalen — summan av alla åtgärdspoäng de senaste två månaderna. Ju lägre summa, desto bättre rykte.
Viktigt: Om ditt rykte sjunker till den lägsta nivån leder det till indraget medlemskap. Du kan inte ansöka om nytt medlemskap förrän ditt rykte har förbättrats.
Allvarliga regelbrott
Allvarliga regelbrott — som grov RDM, upprepade brott, eller andra grova överträdelser — ger väldigt höga poäng som i de flesta fall leder till omedelbar avstängning oavsett rykte.
De allra grövsta fallen hanteras utanför poängsystemet helt:
En blacklist innebär att du exkluderas helt från Unive — både in-game och på Discord. Du hanteras inte längre av poängsystemet utan är permanent avstängd. Beslutet fattas alltid av flera i ledningen.
När poäng går ut
Varje åtgärd har ett utgångsdatum. När det passerar:
Sämre rykte innebär att poängen sitter kvar längre.
Överklaga
Du överklagar den specifika åtgärden du tycker var felaktig — inte "bannen". På forumet finns:
En sökfunktion hjälper dig hitta och koppla din åtgärd automatiskt. Välj åtgärden, skriv din motivering, och ärendet granskas av staff.
Om en åtgärd upphävs tas poängen bort men åtgärden finns kvar i din historik och påverkar fortfarande ditt rykte. Om den bedöms som felaktig — till exempel fel person — tas den bort helt som om den aldrig hänt.
Sammanfattning
Har du frågor? Öppna en supportticket på Discord så hjälper vi dig.
/ Unive Ledningen
Vi har ersatt det gamla bansystemet med ett nytt disciplinsystem. Målet är ett mer rättvist system som tar hänsyn till ditt helhetsbeteende — inte bara enstaka händelser.
Hur det fungerar
När du bryter en regel får du en åtgärd. Det finns fyra nivåer:
- Anmärkning — lindrig tillsägelse
- Mild — mindre regelbrott
- Normal — tydligt regelbrott
- Allvarlig — grovt regelbrott
Varje åtgärd ger poäng som läggs på ditt konto. Dessa poäng försvinner efter en tid — lindriga snabbare, allvarliga långsammare. Sköter du dig sjunker poängen tillbaka till noll.
Du kan se dina aktiva åtgärder och din status på portalen under Mina Sidor.
Hur du blir avstängd
Varje ryktesnivå har en gräns för aktiva poäng. Når du den gränsen blir du avstängd.
Avstängningen varar inte ett fast antal dagar. Du släpps in automatiskt så fort dina poäng sjunker under gränsen — till exempel när en äldre åtgärd går ut. Du sitter aldrig avstängd längre än dina aktiva poäng motiverar.
Längden på en avstängning påverkas av:
- Allvarlighetsgraden på regelbrottet
- Ditt nuvarande rykte
- Hur många gånger du blivit avstängd den senaste tiden
Rykte
Ditt rykte baseras på dina totalt samlade poäng de senaste två månaderna och avgör din gräns för avstängning:
- Bra rykte — högre gräns, du tål fler poäng och en eventuell avstängning blir kortare
- Dåligt rykte — lägre gräns, färre poäng krävs för avstängning och den blir längre
En spelare som sköter sig och gör ett enstaka misstag behandlas helt annorlunda jämfört med någon som bryter regler upprepade gånger.
Du kan se dina samlade ryktespoäng på portalen — summan av alla åtgärdspoäng de senaste två månaderna. Ju lägre summa, desto bättre rykte.
Viktigt: Om ditt rykte sjunker till den lägsta nivån leder det till indraget medlemskap. Du kan inte ansöka om nytt medlemskap förrän ditt rykte har förbättrats.
Allvarliga regelbrott
Allvarliga regelbrott — som grov RDM, upprepade brott, eller andra grova överträdelser — ger väldigt höga poäng som i de flesta fall leder till omedelbar avstängning oavsett rykte.
De allra grövsta fallen hanteras utanför poängsystemet helt:
- Fusk, moddning och tredjepartsprogram — permanent blacklist
- Grooming och liknande — permanent blacklist
- Duping och exploits — permanent blacklist
En blacklist innebär att du exkluderas helt från Unive — både in-game och på Discord. Du hanteras inte längre av poängsystemet utan är permanent avstängd. Beslutet fattas alltid av flera i ledningen.
När poäng går ut
Varje åtgärd har ett utgångsdatum. När det passerar:
- Poängen räknas inte längre mot din aktiva summa
- Var du avstängd och poängen nu ligger under gränsen — du släpps in automatiskt
- Åtgärden finns kvar i din historik men påverkar inte längre ditt rykte efter två månader
Sämre rykte innebär att poängen sitter kvar längre.
Överklaga
Du överklagar den specifika åtgärden du tycker var felaktig — inte "bannen". På forumet finns:
- Överklaga Åtgärd — om en åtgärd var felaktig eller oproportionerlig
- Överklaga Blacklist — om du vill överklaga en permanent blacklist
En sökfunktion hjälper dig hitta och koppla din åtgärd automatiskt. Välj åtgärden, skriv din motivering, och ärendet granskas av staff.
Om en åtgärd upphävs tas poängen bort men åtgärden finns kvar i din historik och påverkar fortfarande ditt rykte. Om den bedöms som felaktig — till exempel fel person — tas den bort helt som om den aldrig hänt.
Sammanfattning
- Enstaka misstag påverkar dig mindre — alla kan göra fel
- Upprepade regelbrott ger tydligt hårdare konsekvenser
- Allvarliga regelbrott leder till omedelbar avstängning oavsett rykte
- Fusk, moddning och grooming leder till permanent blacklist från både spelet och Discord
- Förbättring lönar sig — sköt dig och ditt rykte återhämtar sig
- Du blir inte avstängd längre än nödvändigt
- Sjunker ditt rykte till lägsta nivån riskerar du ditt medlemskap
Kan jag se mina poäng och mitt rykte?
Du kan se dina aktiva åtgärder och samlade ryktespoäng på portalen.
Vad är ryktespoäng?
Summan av alla poäng de senaste två månaderna. Ju lägre, desto bättre rykte.
Hur snabbt försvinner poäng?
Beror på allvarlighetsgrad och rykte. Lindrigare försvinner snabbare.
Kan mitt rykte bli bättre?
Ja. Följ reglerna så förbättras det.
Vad händer med mitt medlemskap?
Lägsta ryktesnivån leder till indraget medlemskap. Du kan ansöka igen när ryktet förbättrats.
Vad är en blacklist?
Permanent avstängning från hela Unive. Reserverat för de allvarligaste regelbrotten. Kan överklagas på forumet.
Hur överklagar jag?
Gå till Överklagningar på forumet, välj rätt kategori och sök upp din åtgärd.
Du kan se dina aktiva åtgärder och samlade ryktespoäng på portalen.
Vad är ryktespoäng?
Summan av alla poäng de senaste två månaderna. Ju lägre, desto bättre rykte.
Hur snabbt försvinner poäng?
Beror på allvarlighetsgrad och rykte. Lindrigare försvinner snabbare.
Kan mitt rykte bli bättre?
Ja. Följ reglerna så förbättras det.
Vad händer med mitt medlemskap?
Lägsta ryktesnivån leder till indraget medlemskap. Du kan ansöka igen när ryktet förbättrats.
Vad är en blacklist?
Permanent avstängning från hela Unive. Reserverat för de allvarligaste regelbrotten. Kan överklagas på forumet.
Hur överklagar jag?
Gå till Överklagningar på forumet, välj rätt kategori och sök upp din åtgärd.
Har du frågor? Öppna en supportticket på Discord så hjälper vi dig.
/ Unive Ledningen
Senast ändrad: