Inaktuell ratnose | Övrigt Förslag

Välkommen till Unive

Ett av Sveriges största gamingcommunityn med inriktning på GTA Roleplay

Status
Ej öppet för ytterligare svar.

ratnose

Icke Medlem
Meddelanden
34
Reaction score
8
Berätta om ditt förslag Jag har tänkt på detta sedan jag hörde talas om att ett flygbolag skulle startas upp. Om det skulle bli ett flyghaveri så skulle nån med rätt resurser och kunskaper behöva undersöka det, eller hur? Just därför tycker jag att det borde startas upp en haverikommission ledd av mig och polisen, domstolen, läkare, flygmekaniker och några advokater, samt några flygexperter som kan råd giva vid undersökningen. Varför skulle detta vara användbart skulle man kunna fråga? Då skulle jag säga, absolut jag fattar att du tänker så men tänk efter. Vem är det som undersöker flyghaverier, är det polisen, är det domstolen? Nej. Det är staten med hjälp av flygbolaget själv. Det kan missförstås, flygbolaget skulle ALDRIG få utreda en olycka som rör dem själva då den slutgiltiga rapporten skulle kunna bli komprimerad för att skydda flygbolagets rykte och inkomster. Men ett flygbolag skulle hjälpa i detta sammanhang igenom att överlämna underhållningshistorik, flyghistorik och andra viktiga dokument som kan klargöra hur olyckan kan ha skett.

Enligt lag 1990:712 om undersökning av olyckor så ska en olycka undersökas om:

1. luftfartsolyckor: Olyckor vid användningen av luftfartyg som har medfört att
a) Någon har avlidit eller blivit allvarligt skadad.
b) Flygplanet eller egendomen som inte transporterats med luftfartyget har fått betydande skador eller omfattande skador har uppkommit i miljön, eller
c) Flygplanet är oåtkomligt eller har försvunnit under flygning och inte har kunnat återfinnas.

2. Det tyder på andra väsentliga brister i säkerhetshänseende.

3. Det tyder på väsentliga fel hos flygplanet i fråga, antingen på grund av designfel eller brist på underhållning från operatörens sida.

Man kan kolla på statistik och se att de allra flesta flygolyckor är dödliga eller så har de skadat en eller flera människor allvarligt. Det är viktigt att komma ihåg att sådana sammanhang så räknas chock & rädsla som en personskada.

På vilket sätt är det en förbättring? Jag är väl medveten om att detta ej kommer att användas ofta, de vet jag. Haverier händer inte så ofta, men det är en sån bra att ha grej ifall det skulle hända. Dessutom vet jag att det är fler och fler som faktiskt har importer som är flygplan eller helikoptrar, polisen har dem, sjukvården har dem. Då kan det vara bra ifall man vill göra ett roligt scenario där man skulle haverera med det. Det skulle va en bra förbättring på Rpn ifall ett flygplan skulle krascha eller ifall en båt skulle sjunka. Då vill man att det skulle bli ett bättre scenario som kanske till och med vara i flera dagar, det skulle bli utdraget, roligt för alla inblandade och bäst av allt ett sätt att förbättra serverns RP. För nu om till exempel ett luftskepp skulle krascha så skulle det inte bli ett långvarigt scenario, utan med all säkerhet så skulle polisen och ambulansen komma dit, ta hand om de skadade och that´s it liksom. Inget mer skulle hända. Det är synd att det är så. Detta skulle förhoppningsvis att Men om detta nu skulle startas upp skulle jag hoppas på att folk vill ha mer utdragna scenarion. Hoppas att ni som läser detta fattar vad jag menar med allt, har ni frågor så kan ni skriva till mig på discord, ratnose#4530. Tack om du läste detta!

Länkar och annat material som visar förslaget: Källor:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1990712-om-undersokning-av-olyckor_sfs-1990-712

https://www.havkom.se/om-shk/civil-luftfart

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2007860-med-instruktion-for-statens_sfs-2007-860

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1990712-om-undersokning-av-olyckor_sfs-1990-712

Status
Ej öppet för ytterligare svar.
Tillbaka