Nekad Kevin_blok | Ban Överklagan [320]

• Trådskapare Trådskapare DRACKOOO
  • Start datum Start datum

Välkommen till Unive

Ett av Sveriges största gamingcommunityn med inriktning på GTA Roleplay

Status
Ej öppet för ytterligare svar.
D

DRACKOOO

Gäst
Länk till din steam profil: https://steamcommunity.com/profiles/76561199633758747/

Ditt Hex-ID: steam:110000163bf7a1b

Vad är din discord tagg? kevinsthlm72171

Vem var det som bannade dig? Kingen manizzzzz

Bild på banmeddelande: Screenshot 2025-04-15 154400.png

Varför tror du själv att staffs valde att banna dig? ag är helt medveten om varför staff valde att banna mig, och det är något jag har tänkt mycket på varje dag sedan det hände. Det jag sa under min TikTok-livesändning – att jag sålde fusk för 20 kr – var inte bara olämpligt utan direkt respektlöst mot servern, mot staff och mot communityt. Även om det sades i ett försök att vara rolig eller underhållande, så inser jag idag att det absolut inte var rätt forum för ett sådant uttalande, och att det jag sa bröt mot en av de mest grundläggande och allvarliga reglerna på Unive. Jag tror att staff såg mitt uttalande som ett potentiellt hot mot serverns säkerhet och integritet, vilket jag nu förstår helt och hållet. Bara att nämna fusk – oavsett om det är på skämt eller inte – är en signal till andra spelare att den typen av beteende kan förekomma, vilket riskerar att undergräva det förtroende och den stabilitet som staffteamet och communityt har byggt upp. Jag förstår att ni inte kan göra undantag bara för att någon säger att det var ett skämt, för var skulle man då dra gränsen? Ni måste sätta en tydlig standard, och det gjorde ni. Det respekterar jag. Jag vet också att många spelare ser upp till andra som är aktiva på sociala medier och streamar sitt spelande. Genom att jag sa det jag sa, även om det var på skämt, skickade jag ut en signal till mina tittare att sådana skämt är okej. Det är de inte. Det här är inte bara ett vanligt spel – det är en rollspelsserver där det krävs respekt, ansvar och mogenhet. Jag förstod inte det tillräckligt väl då, men jag förstår det nu. Jag vill också understryka att jag efter detta inte bara tog bort alla potentiellt otillåtna filer från min dator, utan jag har också rannsakat mig själv som spelare och som person. Jag har läst igenom era regler i detalj, och jag har insett att jag måste ta mycket större ansvar för hur jag agerar – både i spelet och utanför. Det spelar ingen roll om jag "inte menade något illa" – effekten av mina ord var ändå skadlig. Det var aldrig min avsikt att skada servern eller communityt, men det blev konsekvensen av mitt beteende. Jag har full förståelse för varför ni valde att banna mig, och även om det gör ont att vara avstängd från en plats jag älskar, så är jag tacksam för att ni tog mitt beteende på allvar – för det har fått mig att växa som människa. Jag ber er nu bara om en andra chans att få visa att jag lärt mig och att jag vill göra rätt.

Berätta exakt vad som hände just precis innan du blev bannad. Det som hände kvällen jag blev bannad sitter fortfarande färskt i minnet, eftersom det var en av de mest avgörande stunderna jag varit med om online. Jag satt och spelade på Unive samtidigt som jag hade en TikTok-live igång. Jag var i ett ganska uppspelt humör – jag hade en del tittare, spelet flöt på, och jag ville vara rolig, underhållande och få folk att skratta. Det var där mitt omdöme svek mig. Mitt i allting skrev jag, i serverns textchatt: "Säljer fusk för 20 kr – kontakta mig." Det var ett rent skämt i mitt huvud – jag hade absolut inga fusk, inga program, inga syften att faktiskt sälja något. Det var sagt i ett försök att verka "kul", edgy kanske, inför mina tittare. Men det jag helt och hållet misslyckades att förstå var att jag inte bara kommunicerade till mina följare – jag skrev det i en chatt som är en del av ett community med hundratals seriösa spelare och en hårt arbetande staff. Någon minut efter att jag skrev meddelandet kontaktade en staff mig direkt i spelet. Han ställde frågor som jag svarade på så gott jag kunde. Jag försökte vara ärlig och förklara att det var ett skämt, att jag inte hade något fusk och inte menade allvar. Men jag kände redan på tonen att det här var något de tog på största allvar – vilket jag förstås respekterar nu, även om jag då kände panik. Jag blev bannad strax efter samtalet. Det var inte bara meddelandet som var problemet, det var också kontexten. Jag var live. Jag spred mitt uttalande till fler än bara de i spelet – potentiellt hundratals på TikTok. Jag riskerade att få servern att framstå som en plats där sådana uttalanden accepteras, vilket är direkt skadligt för Unive och hela communityt. Efter att bannen trädde i kraft kände jag inte bara skam, utan också tomhet. Jag hade förlorat något jag verkligen värderade – min plats i ett community jag varit en del av och trivts i. Jag stängde ner TikTok-liven och satt bara tyst. Det gick upp för mig att mitt behov av att vara rolig eller uppmärksammad hade fått mig att gå emot mina egna principer. Jag gjorde ett val som jag nu ångrar djupt, och det har gett mig en viktig lärdom i livet – att tänka innan jag agerar, särskilt när mina handlingar påverkar andra.

Var det en felaktig ban eller var det du som gjorde fel? Om det var en felaktig ban förklara varför den var det. Det var absolut inte en felaktig ban. Det var jag som gjorde fel, och jag tar fullt ansvar för det. Jag skrev ett meddelande i serverns chatt där jag påstod att jag sålde fusk, vilket är ett av de mest allvarliga regelbrott man kan begå i ett community som Unive. Även om det var ett skämt, även om jag aldrig hade några faktiska fuskfiler, så var själva uttalandet tillräckligt grovt för att motivera ett permanent avstängningsbeslut. Jag försöker inte förminska det som hände. Jag försöker inte komma undan genom att säga “men jag menade inget illa.” Det spelar ingen roll. Jag bröt mot en regel, jag agerade olämpligt, och jag skadade både mitt rykte och mitt förtroende hos staff. Det var mitt ansvar att förstå allvaret i det jag skrev – och det gjorde jag inte förrän efteråt.Det är lätt att i efterhand tänka “men jag hade ju inga fusk, så varför blev det en perm ban?” Men när jag ser det från staffens perspektiv är det helt logiskt. Ni vet inte om jag skämtar eller om jag menar allvar. Ni vet inte om jag försöker normalisera fusk, om jag försöker lura spelare, eller om jag sprider desinformation. Ni vet bara att någon i spelet skriver något som kan skada er server. Och ni måste agera snabbt. Jag respekterar det. Jag förstår det. Jag skulle ha gjort samma sak i er sits.

Ifall du har blivit bannad här tidigare, berätta om dina tidigare bans och hur du lyckats ta lärdom av dina tidigare bans. Ja, jag har blivit bannad tidigare på Unive. Det är inget jag är stolt över, men jag tänker inte försöka gömma det. Jag vill istället visa att jag har tagit till mig vad varje ban har lärt mig och hur jag har använt den kunskapen för att förändras som både spelare och person. Varje gång jag blivit avstängd har varit en väckarklocka – och den senaste, som den här överklagan gäller, har varit den största och viktigaste hittills. Min första ban kom efter att jag sade upp mig från mitt jobb som Securitas via Discord. Jag förstod inte då att det var viktigt att sköta sådana ärenden in-character, för att hålla rollspelandet levande och konsekvent. Jag var ganska ny i RP då och insåg inte att det finns en osynlig linje mellan IC och OOC som man inte får korsa. När jag blev bannad för det så kände jag mig först orättvist behandlad, men efter att ha diskuterat med andra och verkligen läst igenom reglerna började jag förstå varför det var fel. Jag tog det till mig, och när jag väl fick komma tillbaka höll jag mig strikt till in-game-kommunikation och började ta min roll på större allvar. En annan gång blev jag bannad för powergaming. Det är också något jag i efterhand kan erkänna var helt och hållet mitt fel. Jag försökte göra saker i spelet som min karaktär inte realistiskt kunde utföra, och jag insåg inte hur det påverkar andra spelares upplevelse. I en RP-server handlar det inte om att vinna, det handlar om att skapa berättelser tillsammans. När jag tog mig tid att sätta mig in i reglerna och communityns värderingar så började jag förstå att RP handlar om samspel, samtycke och respekt för andra spelare. Den lärdomen har stannat kvar hos mig. Nu, efter den här senaste bannen, känner jag att alla tidigare erfarenheter kommer samman. Det här var det största misstaget jag gjort – och också den största lärdomen. Jag insåg att det inte räcker med att bara förstå reglerna. Man måste leva dem. Man måste vara en representant för communityt varje gång man loggar in. Att skriva att man säljer fusk – oavsett skämt eller inte – är som att spotta på allt det ni byggt upp. Jag förstår det nu. På riktigt. De tidigare bannen har gjort mig mer ödmjuk. Jag har gått från att se regler som något man bara måste "klara sig undan", till att se dem som en del av den gemensamma upplevelsen vi alla vill ha. Jag har lärt mig att det inte är okej att tänja på gränser, att varje regel finns där av en anledning, och att staffens jobb är att skydda communityt. Jag respekterar det nu, djupt. Jag hoppas att ni kan se att jag inte bara är en spelare som gör samma fel om och om igen. Jag har gjort fel, ja – men jag har också lärt mig av dem. Den här bannen har blivit den viktigaste påminnelsen i mitt liv om hur snabbt man kan förstöra något fint, och hur viktigt det är att vara ansvarsfull, lyhörd och respektfull. Jag är redo att visa det.

Hur hade du kunnat gjort annorlunda? Det finns mycket jag hade kunnat göra annorlunda, och jag har gått igenom scenariot i huvudet många gånger. Om jag kunde backa tiden så är det första jag hade gjort att inte skriva det där meddelandet överhuvudtaget. Det låter självklart – och det borde det vara. Men det är inte bara det jag hade ändrat. Jag hade också förändrat mitt sätt att tänka, mitt sätt att se på min roll i communityt och mitt ansvar både som spelare och som innehållsskapare. För det första borde jag ha förstått att man inte skämtar om fusk. Punkt. Även om jag aldrig haft några fuskfiler, även om det var ett skämt för TikTok, så borde jag ha insett att själva ämnet är känsligt. Fusk förstör inte bara spelmekaniken – det förstör tillit. När någon skriver att de säljer fusk, oavsett om det är sant eller inte, så får det andra att tvivla på serverns säkerhet. Jag förstår nu att det är en av de allvarligaste sakerna man kan säga, även i skämt. Jag hade också kunnat tänka ett steg längre: vad signalerar jag till tittarna på TikTok? Vad signalerar jag till andra spelare i chatten? Jag borde ha sett att det jag skrev var respektlöst mot staff som kämpar varje dag för att hålla servern trygg, fri från fusk och rolig för alla. Jag borde ha förstått att mitt ansvar inte slutar när jag slår på livesändningen – det börjar då. Det är då jag som mest behöver föregå med gott exempel. Jag borde också ha satt gränser för vad jag säger i livesammanhang. Jag vet nu att det är viktigt att inte försöka vara “rolig” på andras bekostnad. Det hade varit mycket bättre att bara hålla mig till spelet, fokusera på min roll, och låta mitt RP vara det som underhåller. Det finns inget värde i att provocera eller chockera – det är bara omognad. Slutligen hade jag också kunnat visa respekt för staff direkt. Jag försökte visserligen svara på deras frågor efter mitt meddelande, men jag borde inte ens ha satt dem i den positionen. De ska inte behöva agera detektiv för att ta reda på om någon menar allvar eller skämtar om fusk. De har viktigare saker att göra. Jag borde ha tänkt längre, handlat mer moget och haft större respekt för deras tid och för andra spelare. Jag vet att jag inte kan ta tillbaka det jag gjort. Men jag kan säga, från hjärtat, att jag ångrar det djupt – och att jag lärt mig vad jag borde ha gjort istället. Om jag får chansen igen så kommer jag agera helt annorlunda, och det lovar jag er.

Har du lärt dig någonting efter din ban? Ja, jag har lärt mig väldigt mycket efter den här bannen – mer än jag först kunde ana. Den har tvingat mig att stanna upp, reflektera och faktiskt konfrontera vem jag är både som spelare och person. Det är lätt att tänka att en ban “bara handlar om spel”, men för mig blev det något mycket större. Den satte igång en inre process där jag började förstå hur mina handlingar, ord och attityd påverkar andra omkring mig. Den lärdomen har jag burit med mig varje dag sedan dess. Det första jag har lärt mig är hur viktigt det är att tänka innan man skriver eller säger något – särskilt i ett offentligt sammanhang som en RP-server. Jag förstod inte innan hur mycket ansvar det innebär att vara en del av ett community som Unive. När man spelar där är man inte bara en individ – man är en kugge i ett större maskineri. Allt man gör påverkar helheten, på gott och ont. Jag förstod inte det förrän jag gjorde det där misstaget. Jag har också lärt mig att regler inte är till för att "förstöra det roliga" som jag kanske lite barnsligt brukade tänka förr. De finns där för att skapa en trygg plats för alla. Det är just för att man bryr sig om spelupplevelsen som man har tydliga regler. Genom att bryta mot dem, även som ett skämt, visade jag att jag inte förstod det. Men nu gör jag det. Jag har läst igenom varje regel flera gånger efter bannen, och inte bara för att kunna "klara testet", utan för att förstå andemeningen bakom dem. En annan viktig sak jag har lärt mig är att det alltid finns ett alternativ. Jag kunde ha valt att skämta på ett sätt som inte var regelbrytande. Jag kunde ha valt att inte blanda TikTok och RP på ett så oansvarigt sätt. Jag kunde ha valt att fråga staff innan jag tog sådana friheter. Men jag gjorde inte det – och det är ett val jag nu vet hur fel det var. Slutligen har jag lärt mig att respekt och ödmjukhet är grundläggande – inte bara på Unive, utan i livet. Jag kan inte förvänta mig förlåtelse bara för att jag säger “förlåt”. Jag måste visa att jag förstår. Jag måste visa att jag är redo att förändras. Den här bannen har gjort mig mer mogen, mer självkritisk och mer tacksam för det jag tidigare tog för givet. Jag vill inget hellre än att få visa er det.

Har du läst våra regler? Ja

Förstår du att ifall du ber om att få din överklagan läst kommer vi att automatiska neka den? Ja, jag förstår fullständligt, jag har stärvat och slitit för att få en unban och jag har tagit så mycket tid för att göra en ban överklagan

Status
Ej öppet för ytterligare svar.
Tillbaka