Nekad 1.Bonbaclat | Åtgärd Överklagan

Välkommen till Unive

Ett av Sveriges största gamingcommunityn med inriktning på GTA Roleplay

Status
Ej öppet för ytterligare svar.

1.Bonbaclat

Icke Medlem
Meddelanden
102
Reaction score
0
Manuellt läge
Spelaren kunde inte hitta sin åtgärd via sökfunktionen.
Uppgiven referens: 1129416766615990362
Portalen har skapat ett oidentifierat forumärende för manuell koppling.

Beskriv vad som hände från ditt perspektiv Från mitt perspektiv så har hela situationen blivit bedömd utifrån ett väldigt kort klipp och inte utifrån hela händelseförloppet. Det började med att polisen stormade vårt gänghus. Jag och min vän befann oss uppe vid Mega Mall när detta hände. Under situationen blev det en aktiv skottlossning där polisen sköt mot oss, och vi såg även en polis stå nere vid stegen som var den enda vägen ner från byggnaden. Den polisen hade vapen framme och riktade mot oss samtidigt som han sköt. Efter det lyckades vi ta oss därifrån och lämnade platsen. Direkt när vi kom ut såg vi en civil polisbil som började följa efter oss. Jakten fortsatte i ungefär fem minuter och under hela den tiden var vi fortfarande mitt uppe i samma situation som hade börjat vid gänghuset. Det var inte ett vanligt trafikstopp eller någon lugn kontroll, utan en fortsättning på en pågående konflikt mellan oss och polisen.Efter en stund började vår bil rycka och till slut stannade den helt. Situationen blev väldigt stressig och jag behövde fatta beslut snabbt. Jag hoppade ut ur bilen och riktade mitt vapen mot polisen. I samma ögonblick såg jag honom göra en rörelse som jag uppfattade som att han skulle dra fram sitt vapen. På grund av allt som hade hänt innan, där polisen redan hade skjutit mot oss flera gånger, uppfattade jag honom som ett direkt hot. Jag sköt därför mot bennivå för att stoppa honom. Problemet var att jag använde en shotgun, vilket ledde till att han dog av skottet trots att min avsikt inte var att avrätta honom.Det som är viktigt här är att hela sammanhanget verkar ha ignorerats. Situationen började inte när jag klev ur bilen, utan flera minuter tidigare under polisinsatsen och skottlossningen vid Mega Mall. Det är hela händelseförloppet som behöver bedömas, inte bara de sista sekunderna.

Varför anser du att åtgärden var felaktig? Jag anser att åtgärden är felaktig eftersom beslutet verkar ha baserats på ett cirka 10 sekunder långt klipp från polisens perspektiv istället för hela situationen. Om man bara tittar på de sista sekunderna kan jag förstå att det ser konstigt ut när jag hoppar ut ur bilen och skjuter. Men det klippet visar inte det som hände innan och ger därför inte hela bilden.Jag förklarade flera gånger för den ansvariga helpern hur situationen hade sett ut från början till slut. Jag visade även bevis från polisens egen stream där man kan se hela händelseförloppet, inklusive stormningen av gänghuset, skottlossningen, jakten och allt som ledde fram till händelsen. Trots det upplevde jag att den informationen inte togs med i bedömningen.Anledningen till att jag reagerade som jag gjorde var att jag redan hade varit under beskjutning av polisen tidigare under samma scenario. När bilen sedan gick sönder och jag såg polisen göra en rörelse som jag uppfattade som att han skulle dra vapen, agerade jag utifrån den situation jag befann mig i. Jag anser därför inte att detta kan bedömas på samma sätt som om jag hade hoppat ur bilen under ett vanligt trafikstopp och skjutit utan anledning.Det jag reagerar mest på är att den längre bevisningen som visar hela scenariot verkar ha fått väldigt lite betydelse jämfört med ett kort klipp på några sekunder. Därför anser jag att beslutet har fattats på ett ofullständigt underlag och att åtgärden bör ses över igen med hänsyn till hela händelseförloppet.

Har du bevis som stödjer din överklagan? Ja. Det finns bevis från polisens egen Twitch-stream där hela scenariot kan ses från början till slut. Där framgår det att situationen började med att polisen stormade vårt gänghus och att det därefter utvecklades till en aktiv skottlossning. Man kan även se hur jakten fortsätter efter att vi lämnat området och hur händelsen vid bilen uppstår senare.Jag har redan visat detta material för den helper som hanterade ärendet. Bevisningen är betydligt längre än det klipp som användes mot mig och visar flera minuter av sammanhang innan själva skottet avlossas. Enligt mig ger den längre videon en mycket mer rättvis bild av vad som faktiskt hände och varför jag agerade som jag gjorde. Jag kan även skicka ut det till staffs som vill ta en extra titt på det, svårt och skicka det här då det ej går utan få ske i pm.

Har du läst och förstår reglerna? Ja

Förstår du att falsk information kan leda till ytterligare åtgärd? Ja

Status
Ej öppet för ytterligare svar.
Tillbaka